به گزارش پترو معدن؛ محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران، درباره مواد ناریه اظهار کرد: ما در این باره در ستاد تسهیل جلسات متعددی داشتیم، که بخشی از جلسات ما در دی ماه یعنی همزمان با جنگ تحمیلی سوم بود که در این جلسات درباره راهکارهای تأمین مواد اولیه و تعیین قیمت تصمیم گیری شد.
وی با بیان اینکه در جنگ سوم تحمیلی آسیبهای به ساختار و بدنه تامین مواد ناریه وارد شد، افزود: اکنون شرایط و ویژگیهای خاصی در این خصوص حاکم است که ما بایستی این شرایط را در بحث تأمین مد نظر قرار دهیم.
رئیس خانه معدن ایران ادامه داد: ما به عنوان یک تشکل بخش خصوصی در این باره ورود پیدا کردهایم و با وزارت دفاع و وزارت صمت به عنوان متولی بخش معدن مسائل و مشکلات را مطرح کردهایم که راهکارهای پیشنهاد شده و قرار است تأمین مواد ناریه به موقع انجام شود.
بهرامن با بیان اینکه حتی در بحث قیمت یا کنترل قیمت نیز مذاکراتی داشتیم، افزود: امروز مهمترین اولویت ما تأمین مواد اولیه است که باید در این باره با متولیان امر تعامل داشته باشیم، تا شرایطی ایجاد نشود که واحدهای معدنی ما با کمبود مواد ناریه مواجه شوند.
وی گفت: شروع عملیات معدنی یا به اصطلاح آماده سازی استخراج زنجیره معدن با انفجار آغاز میشود، اگر ما در اینجا با مشکل مواجه شویم، به طور قطع در انتهای زنجیره نیز با مشکل خواهیم شد.انتهای زنجیره ما، تولید مواد معدنی است، باید از تمام ابزارها استفاده کنیم تا شرایط برای استخراج و تولید فراهم شود.
بهرامن گفت: شورای امنیت ملی در این بخش ورود کرده و خوشبختانه مسیر تامین شفاف شده است و در ستاد تسهیل نیز مسائل و مشکلات مطرح و پیش بینی شده است تا از ظرفیتهای بخش خصوصی نیز در این بخش استفاده شود.محدودیتهای خاصی برای تأمین مواد ناریه در دنیا وجود دارد که این محدودیتها در عمل باعث میشود، وقتی تقاضا بالا میرود، قیمتهای جهانی نیز بالا برود.
نائب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه متاسفانه قیمتهای جهانی مواد ناریه در کشورهای منطقه و حتی اوراسیا جهش پیدا کرده است، گفت: باید از ظرفیت بخش خصوصی نیز با مدیریت و نگاه امنیتی به طور کامل استفاده شود تا بتوانیم به موقع مواد اولیه مورد نیاز معادن را تامین کنیم و فعالیت واحدهای معدنی ما متوقف نشوند.
بهرامن افزود: امروز اگر فعالیت هر واحد معدنی ما چه کوچک و چه بزرگ متوقف شود، آسیب بزرگی در اشتغال و تامین مواد مورد نیاز برای صنایع بالادستی به وجود خواهد آمد که در نهایت نمیتوانیم به تعهدات مان در برنامههای توسعهای عمل کنیم. چرا که بخش معدن امروز حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و نباید بگذاریم این بخش آسیب ببیند.
وی درباره تأمین انرژی مورد نیاز صنایع و معادن نیز گفت: در بحث سوخت ما به عنوان یک تشکل این مسئله را لحظه به لحظه دنبال میکنیم، چون اگر میخواهیم به برنامههای تولید برسیم باید سوخت به موقع تأمین شود.
رئیس خانه معدن ایران افزود: تأمین سوخت مورد نیاز معادن و صنایع معدنی یکی از مشخصههای اصلی است که اگر به موقع سوخت مورد نیاز واحدها تامین نشود به تولید آسیب میزند.
بهرامن ادامه داد: اکنون بخش بزرگی از معادن ما در بحث تامین سوخت گله دارند که اگر ما بخواهیم فعالیت واحدهای خود را توسعه بدهیم با کمبود سوخت روبهرو میشویم. متولی بخش معدن در این باره ورود پیدا کرده است و چند روز گذشته جلسهای برگزار کردیم که پیشنهاد شد، نسبت به سال گذشته افزایش سهمیه سوخت بدهیم.
رئیس خانه معدن ایران افزود: البته این افزایش سهمیه سوخت به این مفهوم نیست که ما نسبت به سال گذشته سهم سوخت معادن را افزایش بدهیم بلکه مربوط به واحدهای است که طرح توسعه دارند و یا معادن جدیدی وارد مدار تولید شدهاند که نیازمند سوخت هستند.بنابراین بایستی سوخت به اندازه کافی در اختیار واحدهای تولیدی قرار بگیرد تا به خط تولید شان آسیب وارد نشود. گفتنی است مواد ناریه، مواد منفجره غیرنظامی است که برای استخراج مواد معدنی ضروری است.
انتهای پیام/














































