به گزارش پترو معدن؛ محمد رشیدی، عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی، در تحلیل وضعیت فعلی حوزه انرژی، توسعه انرژیهای تجدیدپذیر را نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت استراتژیک برای کشور دانست. وی با اشاره به چالشهای جدی ناترازی در بخش تولید برق، تأکید کرد که بهرهگیری از ظرفیتهای نوظهور در حوزه انرژیهای پاک، یکی از حیاتیترین راهکارها برای افزایش تولید و مدیریت بحران در این بخش محسوب میشود.
وی در ادامه با تبیین مزایای چندگانه سرمایهگذاری در این حوزه، خاطرنشان کرد که توسعه انرژیهای تجدیدپذیر زنجیرهای از سودمندیها را به همراه خواهد داشت؛ از جمله تأمین پایدار برق که میتواند فشار ناترازی را در پیک مصرف، بهویژه در فصلهای گرم سال، به شدت کاهش دهد. علاوه بر این، رشیدی بر بُعد زیستمحیطی این موضوع تأکید کرد و گفت که گذار از سوختهای فسیلی به سمت انرژیهای پاک، علاوه بر کاهش چشمگیر مصرف سوختهای تقطیری، نقش مؤثری در حفظ سلامت محیط زیست و کاهش آلایندگیها ایفا خواهد کرد.
در نهایت، عضو هیئترئیسه مجلس با اعلام حمایت جدی نهاد قانونگذار از این مسیر، بر نقش نظارتی و قانونگذاری مجلس تمرکز کرد. وی تصریح نمود که مجلس در پی آن است تا از طریق تدوین قوانین حمایتی و بهکارگیری ابزارهای نظارتی، مانعتراشیهای اداری و ساختاری را که در مسیر ورود سرمایهگذاران به بخش انرژیهای تجدیدپذیر وجود دارد، از میان بردارد و بستری مناسب برای رشد این صنعت فراهم کند.
حمایت از سرمایهگذاران انرژیهای تجدیدپذیر
توسعه نیروگاههای خورشیدی برای بهرهگیری از انرژی پاک و تجدیدپذیر در کاهش مصرف سوختهای فسیلی و آلایندههای زیستمحیطی و همچنین جبران ناترازی تولید و مصرف برق، افزایش پایداری شبکه و تقویت امنیت انرژی کشور نقشی مهم دارد.
شاهرود به دلیل وسعت جغرافیایی و داشتن مناطق معدنی یکی از نقاط هدف برای سرمایهگذاری در حوزه انرژی خورشیدی است و تاکنون بیش از ۱۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی به بهرهبرداری رسید و چندین نیروگاه دیگر در دست اجراست.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شاهرود روز یکشنبه، از واگذاری ۱۸۰ هکتار از اراضی ملی این شهرستان در قالب هفت پرونده مجزا برای ساخت نیروگاههای خورشیدی خبر داد و بیان کرد: حمایت از سرمایهگذاران حوزه انرژیهای تجدیدپذیر و کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی از سیاستها و اولویتهای در دستور کار است.
محمدحسن غریب مجنی با تاکید بر ضرورت توسعه زیرساختهای انرژی پاک بهمنظور کاهش آلودگیهای زیستمحیطی، افزود: اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شاهرود با رویکردی حمایتی برای واگذاری زمینهای ملی و دولتی به سرمایهگذارانی که در زمینه احداث نیروگاههای خورشیدی فعالیت میکنند آمادگی دارد. وی تصریح کرد: هفت مورد واگذاری زمین با مجموع مساحت ۱۸۰ هکتار برای اجرای طرحهای مرتبط با انرژی خورشیدی از سال ۱۴۰۴ تا کنون عملیاتی شد.
طبق برآوردهای بسته به نوع فناوری و طراحی پروژهها برای هر یک مگاوات نیروگاه خورشیدی بین یک و نیم تا ۲ هکتار زمین نیاز است و بر همین اساس، واگذاری ۱۸۰ هکتار از اراضی ملی امکان ایجاد حدود ۹۰ تا ۱۲۰ مگاوات ظرفیت تولید برق خورشیدی را فراهم میکند.
غریب مجنی حمایت از طرحهای زیرساختی در حوزه انرژیهای نو را نشاندهنده عزم جدی سازمان جهادکشاورزی برای همسویی با سیاستهای کلان کشور در مسیر توسعه اقتصادی دانست و خاطرنشان کرد: اجرای این طرحها علاوه بر افزایش سهم انرژیهای پاک در سبد انرژی کشور، نقش موثری در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و پیشبرد توسعه پایدار در شهرستان شاهرود خواهد داشت.
با همافزایی دستگاههای اجرایی و اهتمام مجموعه دولت در استان سمنان، طی یک سال اخیر بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال سرمایهگذاری جدید در حوزه احداث نیروگاههای خورشیدی انجام شد و ظرفیت تولید انرژی خورشیدی استان به ۲۸۰ مگاوات افزایش یافت و قراردادهای متعدد برای احداث نیروگاههای تجدیدپذیر به ظرفیت سههزار و ۸۰۰ مگاوات منعقد شده است. این قراردادها بهصورت ماهانه پایش و پالایش میشوند و تاکنون حدود پنج هزار هکتار از اراضی استان برای توسعه نیروگاههای خورشیدی اختصاص یافته است.
انتهای پیام/














































