تاریخ : یکشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۵
0

بازسازی ۳۸ درصد از آسیب‌دیدگی‌ها در صنعت پتروشیمی

  • کد خبر : 6815
  • 07 تیر 1405 - 14:48
بازسازی ۳۸ درصد از آسیب‌دیدگی‌ها در صنعت پتروشیمی
عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: روند بازسازی تأسیسات آسیب‌دیده پس از پایان جنگ با برنامه‌ریزی دقیق و انضباطی قابل توجه آغاز شده است به‌طوری که نزدیک به ۳۸ درصد از ظرفیت آسیب‌دیده صنعت پتروشیمی به مدار بازگشته است.

به گزارش پترو معدن؛ سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به رویکرد امسال شرکت ملی گاز ایران با اولویت دو محور «بازسازی زیرساخت‌ها» و «مدیریت مصرف» گفت: تنها راه عبور از ناترازی و شرایط موجود که بخشی از آن زیرساختی بوده، مدیریت بهینه مصرف در زمستان است. وی افزود: از نگاه شرکت ملی گاز ایران، مدیریت مصرف تنها به مشترکان و مصرف‌کنندگان محدود نمی‌شود و این رویکرد در همه عرصه‌ها در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اراده همه شرکت‌های استانی برای صرفه‌جویی، گفت: مسیر انتقال و توزیع ممکن است به دلایل مختلف مانند فرسودگی تجهیزات، خوردگی لوله‌ها، خرابی اتصالات یا نقص در تجهیزات اندازه‌گیری، با نشت گاز همراه باشد. اما برخی استان‌ها ازجمله خراسان جنوبی در زمینه رفع این موارد موفق عمل کرده‌اند.

توکلی افزود: این استان با اجرای برنامه‌هایی همچون پایش مستمر، نوسازی تجهیزات، بازرسی‌های دوره‌ای و تعمیرات پیشگیرانه، نشتی شبکه گاز را از علمک‌ها تا ایستگاه‌های تقلیل فشار به صفر رسانده است. وی ادامه داد: در تلاش هستیم که این الگوی موفق در همه بخش‌ها عملیاتی شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در بیان اهمیت این اقدام به مواردی همچون کاهش هدررفت گاز، صرفه‌جویی اقتصادی، افزایش بهره‌وری شبکه توزیع و کاهش هزینه‌های تعمیرات اضطراری اشاره کرد.

توکلی در ادامه افزود: با این پیش‌فرض که در زمستان امسال، برخی استان‌ها با محدودیت روبه‌رو می‌شوند، به‌منظور مدیریت بهینه، پیشگیری از این محدودیت و شبیه‌سازی شرایط برنامه‌های عملیاتی، مدیریت الگوی مصرف گاز در هر استان به مدیریت‌های استانی واگذار شده است.

وی گفت: در الگوی جدید مدیریت مصرف، میزان مصرف گاز و مشترکان اختصاصی آن بخش‌ها ارزیابی شده است و به این جمع‌بندی رسیدیم که هر استان می‌تواند متناسب با ظرفیت‌های خود برای کاهش مصرف گاز و به‌تبع آن، پایداری شبکه انرژی کل کشور، اقدام‌هایی را انجام دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز بیان کرد: با هدف یکپارچگی در این زمینه هر هفته دو نشست برگزار می‌شود که در آن همه استان‌ها برنامه‌های بهینه‌سازی و مدیریت مصرف را ارسال می‌کنند و مقدار پیشرفت این طرح پیگیری می‌شود.

توکلی در پایان با تأکید بر ضرورت اولویت‌بندی در اجرای پروژه‌های بزرگ ازجمله بازسازی زیرساخت‌های آسیب‌دیده جنگ تحمیلی سوم گفت: اولویت‌بندی تخصیص منابع با محوریت اهمیت تأثیرگذاری آنها در افزایش پایداری، بهره‌وری تولید و ایمنی شبکه در نظر گرفته می‌شود و با توجه به آسیب تأسیسات در جنگ تحمیلی سوم، مقداری از تخصیص منابع جابه‌جا و برخی پروژه‌های با اولویت کمتر تحت‌تأثیر قرار گرفته و منابع به‌سمت پروژه‌های با اولویت پایداری و ایمنی شبکه هدایت شده است.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تجربه صنعت نفت در سال‌های تحریم و جنگ، گفت: صنعت نفت با الهام از اندیشه و هدایت های امام راحل مبنی بر اتکا به توان داخلی شکل گرفت و امروز نیز با تأکیدات رهبر شهید انقلاب همان مسیر خودباوری و استفاده از ظرفیت‌های داخلی را ادامه می‌دهد.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی، افزود: در جریان جنگ اخیر با وجود قرار گرفتن تأسیسات انرژی در فهرست حملات دشمن، زنجیره تولید، پالایش و روند سوخت‌رسانی به کشور ،توزیع نفت و گاز کشور بدون وقفه ادامه داشت و کارکنان این صنعت اجازه ندادند حتی برای ساعتی روند تأمین انرژی کشور مختل شود.

به گفته این نماینده مجلس؛ پس از پایان جنگ نیز روند بازسازی تأسیسات آسیب‌دیده با برنامه‌ریزی دقیق و انضباطی قابل توجه آغاز شده است. در مدت کوتاهی حدود ۳۰ میلیون مترمکعب از ظرفیت از دست‌رفته تولید گاز احیا شد و نزدیک به ۳۸ درصد از ظرفیت آسیب‌دیده صنعت پتروشیمی به مدار بازگشته است.همچنین تولید،ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام کشور با وجود فشارها و تهدیدهای دشمن،ارقام قابل توجهی را ثبت کرد.

سنگدونی با بیان اینکه صنعت نفت در دوره پساجنگ می‌تواند موتور حرکت اقتصاد ایران باشد، تصریح کرد: استقلال فنی کشور در حوزه‌های اکتشاف، تولید، فرآورش و صادرات نفت و گاز امروز به یک مزیت راهبردی تبدیل شده و زمینه توسعه بیشتر این صنعت را فراهم کرده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه اگر طرف‌های غربی به روح توافق پایبند بمانند، صنعت نفت ایران می‌تواند میدان واقعی راستی‌آزمایی آن باشد؛به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اشاره و تاکید کرد: در دوره پساتوافق، ایران آماده توسعه همکاری‌های اقتصادی و مشارکت‌های فنی و مالی با شرکای بین‌المللی است و ده‌ها فرصت سرمایه‌گذاری برای شرکت‌های خارجی و داخلی طراحی شده است،همچنین درکنار این ظرفیت‌،شرکت ها و مجموعه های توانمند داخلی نیز می‌توانند به‌ عنوان شریک ایرانی در پروژه‌های مشترک با سرمایه‌گذاران خارجی فعالیت کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی همچنان قدردان کشورها و شرکت‌هایی است که در دوران تحریم در کنار صنعت نفت ایران باقی ماندند؛در عین حال خاطرنشان کرد: گسترش همکاری‌های خارجی هرگز به معنای چشم‌پوشی از توان داخلی نیست و صنعت نفت ایران چه با حضور سرمایه‌گذاران خارجی و چه بدون آن، مسیر پیشرفت و توسعه خود را با تکیه بر توان متخصصان ایرانی ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://petromadan.ir/?p=6815

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی