به گزارش پترو معدن؛ شرکت دولتی Coal India Ltd. به مصرفکنندگان در کشورهای همسایه مانند نپال و بنگلادش اجازه داد تا در مزایدههای این شرکت شرکت کنند. این اقدام اولین گام استراتژیک Coal India در مسیر صادرات محسوب میشود و هدف آن کاهش مازاد زغالسنگ در داخل کشور است.
طبق بیانیه ایمیلی شرکت، این تصمیم از اول ژانویه اجرایی شد. پس از انتشار خبر، سهام Coal India در بورس بمبئی تا ۷ درصد افزایش یافت که بیشترین رشد روزانه از ژوئن ۲۰۲۴ به شمار میرود.
Coal India در سال گذشته با انبارهای انباشته از سوختهای فروختهنشده مواجه بود، زیرا تابستان سال قبل گرمتر از حد انتظار نبود و تقاضای برق کاهش یافت. همچنین فشار رقابت از سوی معدنکاران رقیب و افزایش تولید انرژیهای تجدیدپذیر فروش این شرکت را تحت فشار قرار داده است.
صادرات بهعنوان راهکاری برای کاهش ضرر
انبارهای معادن Coal India سال گذشته به سطح رکوردی رسید و همچنان نزدیک همان سطح باقی ماندهاند که بر عملکرد شرکت تأثیر گذاشته است. دادههای دولتی نشان میدهد که موجودی زغالسنگ در نیروگاهها، بزرگترین مصرفکنندگان زغال کشور، ۱۷ درصد افزایش یافته و برای متوسط ۱۸ روز کافی است.
این تلاش جدید Coal India برای فروش مازاد زغالسنگ، پس از تصمیم دولت ماه گذشته انجام میشود که به شرکتها اجازه میدهد نصف زغالی را که از معدنکاران خریداری میکنند از طریق یک سیستم مزایده جدید صادر کنند.
به گفته روپش سانکه، معاون ارشد پژوهش در Elara Capital India Pvt.، صادرات میتواند بخشی از ضررهای Coal India در بازار داخلی را جبران کند.
سانکه افزود: «با توجه به ارزش حرارتی، زغالسنگ Coal India نسبت به عرضه کشورهای دیگر مانند اندونزی یا استرالیا ارزانتر خواهد بود. این میتواند برای برخی مصرفکنندگان خارجی جذاب باشد.»
کیفیت زغالسنگ و رقابت در بازار جهانی
با این حال، محتوای خاکستر بالای زغالسنگ هند میتواند رقابت آن را در بازارهای بینالمللی کاهش دهد و محمولههای Coal India بارها از نظر کیفیت بررسی شدهاند.
سانکه توضیح داد: «این اقدام تنها زمانی مؤثر خواهد بود که Coal India کیفیتی ارائه دهد که بتواند با سایر عرضههای دریایی رقابت کند.» طبق آخرین دادههای شرکت، تولید Coal India طی ۹ ماه منتهی به دسامبر ۲.۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و محمولهها ۲.۲ درصد افت کردهاند.
اجرای سیستم جدید سهمیه تعرفهای روسیه برای صادرات قراضه فلزی از سال ۲۰۲۶
دولت روسیه با هدف تنظیم و کنترل دقیقتر بازار، سیستم جدید سهمیه تعرفهای را برای صادرات قراضه و ضایعات فلزات آهنی به کشورهای خارج از اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصویب کرد. این تصمیم از تاریخ ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۶ اجرا خواهد شد و تحولی عمده در مقررات صادرات قراضه روسیه محسوب میشود.
طبق گزارش ها سقف کل صادرات قراضه آهنی به خارج از این حوزه برای سال ۲۰۲۶ معادل ۲.۲ میلیون تن تعیین شده است. این سهمیه به دو بخش مساوی (هر کدام ۱.۱ میلیون تن) برای نیمه اول و نیمه دوم سال تقسیم میشود.
محمولههای صادراتی در چارچوب این سهمیه نیازمند مجوز صادراتی خواهند بود. هرگونه صادرات مازاد بر این سقف مشمول عوارض گمرکی بالاتری میشود. هدف اصلی این سیاست، محدود کردن صادرات و تضمین دسترسی کافی به قراضه برای فولادسازان داخلی روسیه است.
وزارت صنعت و تجارت بر توزیع سهمیه نظارت خواهد کرد. این تخصیص عمدتاً بر اساس عملکرد صادراتی تاریخی صادرکنندگان در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ تعیین میشود.
اگرچه سهمیه سال ۲۰۲۶ بزرگتر از سهمیههای قبلی است، اما قوانین سختگیرانه صدور مجوز و خطر افزایش عوارض، رشد صادرات را محدود خواهد کرد. بنابراین، انتظار میرود که در دسترس بودن قراضه روسیه در بازار جهانی تنها کمی بهبود یابد و افزایش چشمگیری نخواهد داشت.
انتهای پیام/














































