به گزارش پترو معدن؛ موسی احمدی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس امروز در مراسم بهرهبرداری از ۳۰۳ مگاوات برق خورشیدی در حضور وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ۱۰۰۰ مگاوات برق هسته از نیروگاه اتمی بوشهر تامین میشود و قرار است در آینده نیز ۲۰۰۰ مگاوات برق هسته جدید در قالب کریدور انرژی داشته باشیم.
وی همچنین گفت: با همکاری دو وزارتخانه نفت و نیرو تامین سوخت نیروگاهها به اندازه کافی انجام شده و گام مهمی برای رفع ناترازی انرژی برداشته شد.
احمدی همچنین گفت : به موازات راه اندازی پروژههای نیروگاه خورشیدی بحث بهینهسازی مصرف انرژی نیز مد نظر است که همزمان با افزایش تولید،صرفهجویی در مصرف انرژی نیز ایجاد میشود.
رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین با اشاره به ماده ۴۶ قانون بهینهسازی مصرف گفت سازمان بهینهسازی مصرف نیز تشکیل شده و بهینهسازی مصرف نیاز فرهنگ سازی دارد. احمدی همچنین گفت با دستور آقای قالیباف رئیس مجلس سال گذشته کارگروه رفع ناترازی انرژی تشکیل شد و ما مرتب این امر نظارت میکنیم تا ناترازی انرژی به حداقل کاهش پیدا کند.
با راهاندازی پروژههای بهینهسازی روشنایی معابر و تعویض لامپهای پرمصرف با لامپهای کم مصرف ال ای دی معادل مصرف ۵۰ هزار خانوار برق صرفهجویی میشود.در پایان این مراسم تفاهمنامه سه جانبه بین ساتبا توزیع برق استان تهران و یک شرکت بخش خصوصی منعقد شد که لامپهای پرمصرف با لامپهای ال ای دی کم مصرف جایگزین شود و صرفه جوی برق به میزان ۴۱ مگاوات ایجاد شود.امضای تفاهمنامه سه جانبه میان ساتبا، توزیع برق استان تهران و بخش خصوصیاصلاح سیستم روشنایی معابر حوزه توزیع برق استان تهران
عملیات اجرایی پروژه اصلاح سیستم روشنایی در سطح شرکت توزیع نیروی برق استان تهران با سرمایهگذاری گروه روشنایی گلنور از طریق جایگزینی دویست و نود هزاردستگاه چراغ ال.ای.دی بجای چراغهای موجود، با هدف کاهش توان 41 مگاوات و صرفه جویی انرژی الکتریکی سالانه 180 میلیون کیلووات ساعت در سمت مصرف، در چارچوب بازار بهینهسازی انرژی و محیط زیست ، کلید میخورد.
علیرضا پرنده مطلق معاون فنی و مهندسی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) با حضور در برنامه سلام خبرنگار درخصوص آغاز بهره برداری و عملیات اجرایی ۱۲۶۹ مگاوات نیروگاههای تجدیدپذیر و طرحهای بهینه سازی مصرف برق در سراسر كشور گفت: اگر قرار است ما روزهای آینده و یا سالهای بعد پایدار باشیم و مشكلی در خصوص برق نداشته باشیم نمیتوانیم صرفا به افزایش تولید نمیتوان بسنده كرد و حتما باید در بحث مدیریت مصرف از لحاظ استفاده درست و تجهیزات بهینه ورود كنیم.
وی افزود: در ابتدای دولت ظرفیت نصب شده نیروگاههای تجدیدپذیر حدودا ۱۲۰۰ مگاوات بود وقتی ما شروع كردیم مرز ۳هزار مگاوات را هم رد كردیم و با افتتاحیههای امروز به ۳ هزار ۵۰۰ مگاوات در كشور میرسیم كه از این تعداد ۲ هزار و ۳۰۰ مگاوات آن مربوط میشود به دولت چهاردهم است؛ همچنین در این طرح ملی، بهرهبرداری از ۳۰۳ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر آغاز شده و عملیات اجرایی ۷۱۵ مگاوات پروژه جدید نیروگاهی در نقاط مختلف كشور كلید خورده است.
وی با اشاره به آغاز اجرای پروژههای بهینهسازی مصرف برق گفت: در كنار توسعه ظرفیت تولید، اجرای طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی معادل بیش از ۱۰۰ مگاوات نیز آغاز شده كه ارزش سرمایهگذاری آنها بیش از ۲۸۰۰ میلیارد تومان است
پرنده مطلق تصریح كرد: هدف گذاری صورت گرفته این بوده كه ما یك سری طرح تولید در توزیع را تا امروز برنامهریزی كردهایم و بخشی از آنها وارد مدار شده است كه تا امروز بیش از ۲۳۰ ساختگاه ۳ مگاواتی در طرح تولید در توزیع وارد مدار شده است، از ابتدای ماه جاری در تهران یك سری طرحهای ۱۰۰ و ۵۰ مگاواتی را برنامهریزی كردهایم و در حال حاضر در پرند هم ۱۰۰ مگاوات قبل از پیك وارد مدار میشود.
به گفته معاون فنی و مهندسی سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)، همچنین در استان البرز هم ۱۰۰ مگاوات، در قم دو نیروگاه ۱۰۰ و ۵۰ مگاواتی نیروگاه تجدیدپذیر داریم و همچنین این ۵۰۰ مگاوات ظرفیتهای مناسبی برای ناترازیهای شبكه تهران كه امروز اضافه میشود حتما در تابستان سال آینده میتواند به تأمین برق پایدار كمك كند.
پرنده مطلق اضافه كرد: همچنین ۱۴ مگا پروژه تعریف شده داریم كه بخشی از توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر است و این رقم شبكه برق را به سمتی میبرد كه تابستان ۱۴۰۵ را بدون ناترازی پیش ببریم.
انتهای پیام/














































