به گزارش پترو معدن؛ درحالیکه متوسط قیمت بنزین در آمریکا رکوردشکنی میکند، شهروند آمریکایی مقابل تابلوی قیمت بنزین میگوید: نهتنها بنزین گران شده بلکه همه چیز گران شده است زیرا ترامپ تصمیم گرفت به ایران حمله کند.
کارشناس آمریکایی، چارللی بیللو میگوید، متوسط قیمت بنزین در آمریکا از ۳.۷۹ در گالن بالاتر رفته و این افزایش بیشترین میزان در ۳۰ سال گذشته به شمار میرود.این روزها فیلمهای زیادی از نارضایتی شهروندان آمریکایی از قیمت بنزین منتشر میشود.
یک شهروند آمریکایی جلوی تابلو قیمت بنزین ایستاده میگوید: قیمت روی این تابلو پشت سرم را میبینی؟ در حال حاضر، اگر یک مینیون داری، حدود ۶۰ دلار برایت آب میخورد تا تا باک را پر کنی؛ اگر یک سدان داری، حدود ۵۰ دلار باید بپردازی تا باک را پر کنی.
این شهروند ادامه میدهد: این قیمتها فقط در چند هفته اخیر ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کردهاند زیرا رئیسجمهور ترامپ تصمیم گرفت به ایران حمله کند؛ جنگی غیرقانونی که هنوز هیچ دلیلی برای حضورمان در آن ارائه نکرده است.
وی ادامه میدهد: ترامپ هنگام رقابت انتخاباتی دو وعده داده بود: اول اینکه قیمتها را کاهش میدهد و دوم اینکه «رئیسجمهور صلح» خواهد بود و کشور را وارد جنگ نمیکند اما وی به هر دو عهد خود وفا نکرد؛ حالا نهتنها قیمت بنزین بالا رفته بلکه بهدلیل افزایش هزینههای حملونقل و استفاده از گاز طبیعی در نیروگاهها، هزینه برق، گاز و مواد غذایی نیز بالا رفته است، تقریبا همهچیز گران شده و این درست نیست.
این شهروند آمریکایی معتقد است: اینها نتیجه سیاستهای ترامپ هستند.تحلیلگران میگویند، آمریکاییها اینروزها ۳۰۰ میلیون دلار بیشتر از ۳۰ روز پیش برای بنزین هزینه خواهند کرد.
ممدوح سلامه، کارشناس برجسته حوزه اقتصاد انرژی، با هشداری جدی نسبت به پیامدهای بسته ماندن تنگه هرمز، تاکید کرد که اگر این آبراه حیاتی به مدت دو ماه بسته بماند، خسارات وارده به اقتصاد جهان به حدود 5 تریلیون دلار خواهد رسید.
وی تصریح کرد که این وضعیت همچنین میتواند کسری بودجه دولت فدرال ایالات متحده را به شدت افزایش دهد. سلامه معتقد است که آمریکا برای جبران این خلأ مالی ناچار به چاپ اسکناس بدون پشتوانه خواهد شد؛ اقدامی که نهتنها تورم داخلی را تشدید میکند، بلکه فشارهای سنگینی بر اقتصاد کل جهان تحمیل میکند.
این تحلیلگر اقتصادی با رد این تصور که آمریکا به دلیل خودکفایی در نفت از بحران مصون میماند، توضیح داد که با وجود جایگاه بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان، این کشور همچنان روزانه حدود 8 میلیون بشکه نفت وارد میکند و نمیتواند خود را از نوسانات و جهشهای قیمت در بازارهای جهانی جدا کند.
سلامه به سیاستهای دونالد ترامپ اشاره کرد و گفت که او مدام از ائتلاف اوپک پلاس (OPEC+) میخواست تا تولید را بالا ببرد و قیمت را در بازه 49 تا 60 دلار نگه دارد، اما اکنون قیمتها دو تا دو و نیم برابر شدهاند.
وی در ادامه با اشاره به ناتوانی نظامی آمریکا در بازگشایی تنگه هرمز گفت: اگر ایالات متحده توانایی باز کردن این تنگه با زور را داشت، قطعاً از همان ابتدا این کار را انجام میداد. اما واقعیت این است که اعزام ناوگان دریایی برای اسکورت نفتکشها، آنها را در تیررس موشکهای ایران قرار میدهد و ریسک بسیار بالایی دارد.
سلامه تأکید کرد که تداوم قطع عرضه نفت، رشد اقتصادی جهان را به سمت رکود عمیق سوق میدهد. هزینههای این جنگ اقتصادی بسیار گسترده است و شامل افزایش قیمت تمامشده کالاهای صنعتی، مواد غذایی و واردات میشود.
به گفته این کارشناس، برآوردها نشان میدهد که اگر تنگه هرمز به مدت دو ماه بسته بماند، خسارات وارده به اقتصاد جهان به حدود 5 تریلیون دلار خواهد رسید.
در پایان، این کارشناس خاطرنشان کرد که کشورهای بزرگ مصرفکننده نفت در صورت ادامه این بحران، مجبور به آزادسازی ذخایر استراتژیک خود خواهند شد. هرچند این کار تأثیر کوتاهمدت و ناچیزی بر کاهش قیمتها دارد، اما امنیت انرژی این کشورها را به شدت تضعیف میکند. به ویژه در شرایطی که تنشهای بینالمللی و اختلافات سیاسی در سطح جهان اوج گرفته، این بیثباتی میتواند بستر لازم برای شروع درگیریها و جنگهای جدید را فراهم آورد.
انتهای پیام/














































