به گزارش پترو معدن؛ توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در کشور حتی در دشوارترین شرایط نیز متوقف نشده و روند افزایش ظرفیت تولید برق پاک همچنان ادامه دارد. بر اساس آمارهای منتشر شده، ظرفیت تولید برق از محل انرژیهای تجدیدپذیر از حدود ۴۲۰۰ مگاوات به ۵۲۰۰ مگاوات افزایش یافته است.
افزایش این ظرفیت، امکان تأمین برق برای حدود ۳.۲ میلیون خانوار را فراهم کرده و در عین حال دستاوردهای قابل توجهی در حوزه مدیریت منابع انرژی و محیطزیست به همراه داشته است.
طبق برآوردها، توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر سالانه موجب صرفهجویی حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی شده و از انتشار نزدیک به ۴.۹۳ میلیون تن دیاکسیدکربن جلوگیری میکند. همچنین این روند باعث صرفهجویی حدود ۱۷.۲۶ میلیون مترمکعب آب در کشور میشود.
کارشناسان معتقدند استمرار توسعه انرژیهای تجدیدپذیر میتواند نقش مهمی در افزایش امنیت انرژی، کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و حرکت به سمت آیندهای پایدار و کمکربن برای کشور ایفا کند.
نشست وزرای انرژی سازمان همکاری شانگهای در بیشکک
در حاشیه نشست وزرای انرژی سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، مصطفی رجبی مشهدی، معاون برق و انرژی وزارت نیرو، با وزیر انرژی بلاروس دیدار و گفتوگو کرد. در این دیدار، طرف بلاروسی با اشاره به تحریمهای ناعادلانه غرب، بر تداوم همکاریهای انرژی با ایران تأکید و از تجربه ایران در بهرهبرداری از توربینهای گازی-بخاری مدرن تقدیر کرد.
مصطفی رجبی مشهدی، معاون برق و انرژی وزارت نیرو، در حاشیه نشست وزرای انرژی سازمان همکاری شانگهای در بیشکک، با وزیر انرژی بلاروس دیدار و گفتوگو کرد.در این دیدار، طرف بلاروسی روابط انرژی دو کشور را «قدیمی و گرم» توصیف کرد و با اشاره به تحریمهای ناعادلانه غرب و محدودیتهای فناورانه ناشی از آن، از حمایت و همکاری وزارت نیروی ایران در مسیر یافتن راهحل برای شرایط موجود قدردانی کرد.
وزیر انرژی بلاروس با اشاره به تجربه ایران در بهرهبرداری از توربینهای گازی-بخاری مدرن، بر ضرورت ادامه ارتباط کارشناسان دو کشور برای بررسی کاربرد این تجهیزات در حوزه انرژی تأکید کرد و اعلام کرد بلاروس آماده است در صورت نیاز، در حوزه انرژی به ایران کمک کند.
در پایان این دیدار، تداوم همکاری انرژی میان ایران و بلاروس، ادامه ارتباط فنی و کارشناسی در زمینه توربینهای گازی-بخاری مدرن و آمادگی برای همکاری متقابل و کمک فنی از سوی بلاروس مورد تأکید قرار گرفت.
معاون وزیر نیرو از ارائه ابتکار جدید ایران برای ایجاد «کنسرسیوم انرژی سازمان همکاری شانگهای» خبر داد و اعلام کرد: پیشنویس تفاهمنامه و اساسنامه این کنسرسیوم توسط ایران تدوین و به دبیرخانه سازمان ارائه شده و انتظار میرود پس از بررسی، به عنوان یکی از اسناد اجلاس سران کشورهای عضو مطرح شود.
مصطفی رجبیمشهدی، معاون وزیر نیرو، ابراز امیدواری کرد پس از بررسی و تصویب، این سند به عنوان یکی از اسناد رسمی اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای مورد پذیرش قرار گیرد.
معاون وزیر نیرو همچنین به ابتکار ایران برای همگرایی و اتصال شبکه برق کشورهای عضو این سازمان اشاره کرد و گفت: این طرح در سال ۲۰۲۴ مطرح شد و مورد استقبال اعضا قرار گرفت.
به گفته رجبیمشهدی، وزارت نیرو در ادامه این ابتکار، یادداشت مفهومی آن را در چهار محور تدوین و به دبیرخانه سازمان ارسال کرده است که شامل توسعه اتصالات الکتریکی بینمنطقهای، ایجاد چارچوب بازار برق منطقهای، همکاریهای فناورانه در حوزه شبکههای هوشمند و برگزاری همایش سالانه برق سازمان همکاری شانگهای است.
وی در ادامه با اشاره به سیاستهای ایران برای تنوعبخشی به سبد انرژی کشور گفت: طی یک سال گذشته ظرفیت نیروگاههای تجدیدپذیر خورشیدی در ایران بیش از پنج برابر افزایش یافته است.
معاون وزیر نیرو در پایان گفت: در کنار توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، ایران گسترش فناوریهای صلحآمیز هستهای را نیز دنبال میکند؛ رویکردی که علاوه بر کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و کاهش آلایندهها، در حوزههایی مانند تولید رادیوداروها، افزایش بهرهوری کشاورزی، پایش منابع آبی و ارتقای رفاه و امنیت منطقه نیز نقش مهمی ایفا میکند.
انتهای پیام/














































