به گزارش پترو معدن؛ جعفر محمدنژاد سیگارودی، معاون سرمایهگذاری ساتبا- با بیان اینکه ظرفیت احداث نیروگاههای تجدیدپذیر از ۱۱ مگاوات عبور کرده است، گفت: طی تابستان به امید خدا به ۷۰۰۰ مگاوات میرسیم و برنامهریزی ما این است که تا پایان سال به ۱۱ هزار مگاوات دست پیدا کنیم.
وی در ادامه با اشاره به تجهیز مدارس کشور به سامانههای خورشیدی اظهار کرد: تا پایان تابستان ۱۲ هزار مدرسه دولتی در سراسر کشور به سامانه خورشیدی ۵ کیلوواتی مجهز میشوند. در همین راستا تفاهماتی انجام شده و بر اساس برنامهریزی صورتگرفته، این طرح در کل کشور اجرا خواهد شد.
او گفت: در حال حاضر ۱۲۰۰ مدرسه در استان تهران به نیروگاه خورشیدی مجهز شدهاند و برای سایر استانها نیز تقسیمبندی انجام شده است. با همکاری سازمان نوسازی مدارس، نقشه راه اجرای این طرح ترسیم شده و از هفته گذشته ارسال تجهیزات آغاز شده است.
معاون سرمایهگذاری ساتبا که در یک گفتو گوی تلویزیونی سخن میگفت، تصریح کرد: پیشبینی و برنامه زمانبندی ما این است که تا پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، این طرح به سرانجام برسد.
وی در ادامه درباره تکالیف صنایع در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر بر اساس برنامه هفتم توسعه گفت: صنایع در حال حاضر تعهد ۵ درصدی دارند که این میزان به ۱۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس مصوبهای که مقرر شده، از ابتدای سال ۱۴۰۷ صنایع باید ۱۵ درصد برق مصرفی خود را از طریق تجدیدپذیرها تأمین کنند.
معاون سرمایهگذاری ساتبا با اشاره به میزان همکاری صنایع افزود: خوشبختانه اقبال صنایع، بهویژه شهرکهای صنعتی، برای ورود به حوزه نیروگاههای تجدیدپذیر بسیار خوب است و همکاری مناسبی در این زمینه شکل گرفته است.
نقشه راه مشترک ایران و قرقیزستان برای توسعه انرژی
در حاشیه اجلاس بینالمللی انرژی در بیشکک، نشست مشترکی با حضور مصطفی رجبی مشهدی، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، حمیدرضا عظیمی، قائممقام سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بهرهوری انرژی برق (ساتبا)، غلامحسین یادگاری سفیر جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان و وزیر انرژی این کشور برگزار شد.
در این دیدار، آخرین دستاوردها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در توسعه و احداث نیروگاههای تجدیدپذیر، افزایش ظرفیت تولید برق پاک و بهرهگیری از توانمندی شرکتهای فنی و مهندسی داخلی تشریح شد. همچنین طرف ایرانی آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و دانش فنی در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر به قرقیزستان اعلام کرد.
وزیر انرژی قرقیزستان با استقبال از تجربیات ایران در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر، بر علاقهمندی کشورش برای گسترش همکاریها در این حوزه تأکید کرد و خواستار بهرهگیری از توان فنی و مهندسی شرکتهای ایرانی در اجرای طرحهای مرتبط شد.
در ادامه این نشست، طرفین بر تدوین نقشه راه همکاریهای مشترک، توسعه تعاملات فنی و مهندسی، حضور فعال شرکتهای دانشبنیان ایرانی در پروژههای زیرساختی قرقیزستان و تبادل تجربیات در حوزه مدیریت مصرف و نوسازی شبکه برق تأکید کردند.
این دیدار بیانگر جایگاه رو به رشد صنعت برق ایران و تبدیل شدن کشور به یکی از الگوهای موفق منطقه در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و خدمات فنی و مهندسی در میان کشورهای آسیای میانه و عضو سازمان همکاری شانگهای است.
انتهای پیام/














































