تاریخ : یکشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۵
0

حکمرانی هوشمند انرژی از طریق توسعه ابزارهای دیجیتال

  • کد خبر : 6651
  • 01 تیر 1405 - 13:57
حکمرانی هوشمند انرژی از طریق توسعه ابزارهای دیجیتال
در ایران حرکت به سمت حکمرانی هوشمند انرژی از طریق توسعه ابزارهای دیجیتال و مشارکت فعال مصرف‌کنندگان در برنامه‌های مدیریت بار می‌تواند راهکاری کم‌هزینه‌تر و پایدارتر برای حفظ تعادل میان عرضه و تقاضای باشد.

به گزارش پترو معدن؛ پنجمین مانور سراسری و جهادی کاهش تلفات غیرفنی شبکه توزیع با حضور گسترده و منسجم نیرو‌های عملیاتی ۲۲ منطقه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ برگزار و شبکه برق پایتخت برای گذر از اوج بار تابستان و برگزاری مراسم ایام ماه محرم، مهیا و ایمن‌سازی شد.

در این مانور گسترده، نیرو‌های متخصص و عملیاتی از ۲۲ منطقه تحت پوشش شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با استفاده از خودرو‌ها و تجهیزات نوین و نیز با حضور و نظارت میدانی معاونان، مدیران و مقامات ارشد این شرکت، با بسیج تمامی امکانات و تجهیزات، اقدامات گسترده‌ای را در راستای بهینه‌سازی و اصلاح شبکه برق‌رسانی به انجام رساندند، اقداماتی که با توجه به آغاز ماه محرم و استقرار هیات و تکایای مذهبی در سطح شهر نقشی موثر در ایمن سازی شبکه برق شهر تهران در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) دارد.

یکی از محوری‌ترین و حساس‌ترین اهداف برگزاری این دوره از مانور در پایتخت، آماده‌سازی، پایدارسازی و ایمن‌سازی حداکثری زیرساخت‌های توزیع برق جهت گذر از اوج بار تابستان و ارائه خدمات بی‌نقص و پایدار در زمان برگزاری مراسم ایام ماه محرم بوده است. در این راستا، نقاط حساس شبکه، مورد پایش، تعمیر و بهسازی و ارزیابی دقیق قرار گرفت تا ضریب اطمینان شبکه به بالاترین سطح ممکن ارتقاء یابد. در راستای صیانت از حقوق شهروندان، مدیریت بهینه انرژی و کاهش تلفات غیرفنی شبکه، گروه‌های عملیاتی، اقدام به شناسایی و جمع‌آوری انشعابات غیرمجاز و ناایمن در سطح مناطق ۲۲گانه کردند؛ انشعاباتی که علاوه بر هدررفت سرمایه‌های ملی، همواره خطرات جانی و مالی متعددی را برای شهروندان به همراه دارند.

همچنین، همگام با سیاست‌های کلان وزارت نیرو در زمینه هوشمندسازی شبکه، توسعه و نصب کنتور‌های هوشمند برق به عنوان ابزاری موثر در کاهش تلفات غیرفنی و نیز مدیریت بار از دیگر محور‌های کلیدی این مانور بود، با نصب این تجهیزات نوین، علاوه بر نظارت دقیق و برخط بر میزان مصرف، گام بلندی در جهت شفاف‌سازی و بهینه‌سازی فرآیند توزیع بار شبکه توزیع برق و ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی به مشترکان تهرانی برداشته شد.

نیروگاه مجازی

نیروگاه مجازی یکی از مفاهیم مهم در تحول صنعت برق در سطح بین‌المللی است که با هدف یکپارچه‌سازی و بهره‌برداری هماهنگ از منابع پراکنده انرژی شکل گرفته است. در این رویکرد، به جای اتکای صرف بر توسعه نیروگاه‌های بزرگ متمرکز، مجموعه‌ای از منابع شامل مدیریت سمت تقاضا، تولیدات پراکنده، ذخیره‌سازهای انرژی و انرژی‌های تجدیدپذیر به‌صورت یک سامانه یکپارچه و هوشمند عمل می‌کنند و مانند یک نیروگاه واحد در تأمین تعادل شبکه نقش‌آفرینی می‌کنند. این مفهوم امروز به‌عنوان یکی از ابزارهای مهم افزایش انعطاف‌پذیری شبکه، ارتقای امنیت انرژی و کاهش هزینه‌های توسعه زیرساخت‌های فیزیکی در بسیاری از کشورهای پیشرو به‌کار گرفته می‌شود.

رشد مصرف برق، توسعه فناوری‌های نوین، گسترش انرژی‌های تجدیدپذیر و افزایش ریسک‌های ناشی از تغییرات اقلیمی باعث شده است مدیریت مصرف به یکی از ارکان اصلی حکمرانی انرژی در جهان تبدیل شود. در بسیاری از کشورها، اپراتورهای مستقل شبکه و مراکز مدیریت سیستم قدرت، علاوه بر حفظ پایداری شبکه، نقش مهمی در هدایت الگوی مصرف و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا بر عهده دارند.

در کشورهای مختلف، پایداری شبکه برق صرفاً با افزایش ظرفیت تولید محقق نمی‌شود، بلکه تا حد زیادی به توانمندی نظام بهره‌برداری در مدیریت تقاضا وابسته است. در ایران نیز مدیریت هوشمند مصرف، پایش مستمر وضعیت شبکه، پیش‌بینی بار و هماهنگی میان بازیگران صنعت برق از ابزارهای اصلی حفظ امنیت انرژی و جلوگیری از ناترازی در دوره‌های اوج مصرف به شمار می‌رود. از این منظر، مدیریت مصرف دیگر یک اقدام مقطعی نیست، بلکه بخشی از راهبرد کلان حکمرانی انرژی و بهره‌برداری اقتصادی از زیرساخت‌های برق کشور است.

تجربه کشورهای پیشرو نشان می‌دهد مدیریت مصرف دیگر صرفاً به معنای کاهش مصرف نیست، بلکه به مفهوم «هوشمندسازی تقاضا» تبدیل شده است. ابزارهایی مانند تعرفه‌های زمان‌مند، توسعه بازارهای انرژی، پاسخگویی بار، شبکه‌های هوشمند، کنتورهای هوشمند و مشارکت مشترکان بزرگ صنعتی، امکان مدیریت مؤثرتر تقاضا را فراهم کرده‌اند. در این چارچوب، راهبران شبکه به‌عنوان نهادهای مسئول حفظ تعادل در تبادل برق، از ظرفیت مصرف‌کنندگان در کنار ظرفیت نیروگاه‌ها استفاده می‌کنند.

در شرایطی که توسعه زیرساخت‌های انرژی نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین و زمان‌بر است، مدیریت مصرف در قالب «نیروگاه مجازی» در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است. برای ایران نیز حرکت به سمت حکمرانی هوشمند انرژی از طریق توسعه ابزارهای دیجیتال، تحلیل داده‌های کلان، پیش‌بینی دقیق تقاضا و مشارکت فعال مصرف‌کنندگان در برنامه‌های مدیریت بار می‌تواند راهکاری کم‌هزینه‌تر و پایدارتر برای حفظ تعادل میان عرضه و تقاضا باشد.

چنین رویکردی علاوه بر کاهش فشار بر زیرساخت‌های موجود، به افزایش بهره‌وری اقتصادی و تاب‌آوری شبکه برق نیز کمک می‌کند.در نهایت، آینده صنعت برق جهان بر پایه تعامل هوشمند میان تولید، شبکه و مصرف‌کننده شکل می‌گیرد. در چنین شرایطی، موفقیت مدیریت مصرف تنها به توان فنی بهره‌برداران شبکه محدود نمی‌شود، بلکه به همکاری دولت، بخش خصوصی و مشترکان نیز وابسته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://petromadan.ir/?p=6651

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی