تاریخ : یکشنبه, ۷ تیر , ۱۴۰۵
1

بررسی ممنوعیت صادرات گازوئیل در روسیه

  • کد خبر : 6737
  • 06 تیر 1405 - 9:18
بررسی ممنوعیت صادرات گازوئیل در روسیه
پس از آنکه حملات پهپادی اوکراین آسیب‌های گسترده‌ای به پالایشگاه‌های نفت و سایر زیرساخت‌های انرژی این کشور وارد کرده با مشکلاتی در تأمین سوخت مواجه شده و مقامات روسیه در حال بررسی ممنوعیت صادرات گازوئیل برای چندین ماه هستند.

به گزارش پترو معدن؛ قیمت نفت خام در روز جمعه بیش از ۳ درصد کاهش یافت و در مسیر ثبت یک افت شدید هفتگی قرار گرفت. این در حالی است که نفتکش‌ها از تنگه هرمز عبور می‌کنند و نگرانی‌های عرضه یک روز پس از اصابت یک کشتی باری در نزدیکی عمان، کاهش یافته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳ دلار و ۲۷ سنت معادل ۴.۳۴ درصد کاهش به ۷۱ دلار و ۹۹ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۶۹ سنت معادل ۳.۷۴ درصد کاهش، ۶۹ دلار و ۲۳ سنت معامله می‌شود. شاخص برنت ۱۰.۸۶ درصد و نفت آمریکا حدود ۹.۶۲ درصد در طول هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند.

فیل فلین، تحلیلگر ارشد در پرایس فیوچرز گروپ، گفت: «این احساس به طور فزاینده‌ای در حال تقویت است که نفت به حرکت خود از طریق تنگه هرمز ادامه خواهد داد». پیش از توافق آتش‌بس ۶۰ روزه، بازارها نگران بودند که عرضه نتواند پاسخگوی تقاضا باشد، اما به نظر می‌رسد این ترس‌ها در حال برطرف شدن هستند.

داده‌های حمل‌ونقل شرکت LSEG نشان می‌دهد که غول نفتی آرامکوی عربستان در روز جمعه بارگیری نفت را در پایانه راس تنوره در خلیج فارس، پس از توقفی نزدیک به چهار ماهه، از سر گرفته است. بر اساس این داده‌ها، دو فروند نفتکش بسیار بزرگ که هر یک ظرفیت بارگیری ۲ میلیون بشکه نفت را دارند، در حال بارگیری در این پایانه بودند و یک نفتکش دیگر نیز در نزدیکی آن در انتظار بود.

هر دوی این شاخص‌های نفتی بیش از ۲ درصد در روز پنجشنبه جهش یافتند. این افزایش قیمت پس از آن رخ داد که یک کشتی باری توسط یک پرتابه ناشناخته در نزدیکی عمان مورد اصابت قرار گرفت. دو مقام آمریکایی به رویترز گفتند که ایران هنگام عبورکشتی باری از تنگه، به سمت آن شلیک کرده است. مقامات ایرانی نیز اعلام کردند که امنیت شناورهای عبوری از خارج از مسیرهای تعیین‌شده هرمز تضمین نمی‌شود.

ایران در روز جمعه مجدداً بر حق خود برای کنترل کشتیرانی در تنگه هرمز تأکید کرد و به کشورهای خلیج فارس هشدار داد که از آمریکا حمایت نکنند. داده‌های روز پنجشنبه نشان داد که محموله‌های نفت خام از طریق این تنگه در هفته گذشته به بالاترین سطح خود از زمان آغاز درگیری آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران در اواخر فوریه رسیده است. با این حال، علی‌رغم توافق آتش‌بس که منجر به بازگشایی این آبراه شد، ترافیک کلی همچنان بسیار پایین‌تر از میانگین روزانه پیش از جنگ است.

در همین حال، در روز جمعه گزارش شد که مقامات روسیه در حال بررسی ممنوعیت صادرات گازوئیل برای چندین ماه هستند. روسیه، به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ گازوئیل، پس از آنکه حملات پهپادی اوکراین آسیب‌های گسترده‌ای به پالایشگاه‌های نفت و سایر زیرساخت‌های انرژی این کشور وارد کرده، با مشکلاتی در تأمین سوخت مواجه شده است.

تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد ذخیره استراتژیک نفت آمریکا (SPR) به ۳۳۱ میلیون بشکه رسیده؛ پایین‌ترین سطح از تابستان ۱۹۸۳.  آخرین باری که ذخایر اضطراری نفت آمریکا به این سطح پایین رسید، ریگان در کاخ سفید بود و جنگ ایران و عراق تازه شعله می‌کشید. حالا، ۴۳ سال بعد، همان عدد برگشته؛ همان منطقه، همان جنگ، فقط طرف‌ها عوض شده‌اند. در ۱۹۸۳ ریگان داشت این مخازن را برای اولین بار پر می‌کرد و حالا ترامپ آن را خالی کرده است.

ذخیره استراتژیک نفت  در آمریکا یک شبکه از ۶۰ غار نمکی زیرزمینی در جنوب تگزاس و لوئیزیانا است که ظرفیت نگهداری تا ۷۱۴ میلیون بشکه نفت را دارد. این ذخیره‌ها برای مواقع بحرانی ساخته شده‌اند؛ دقیقا همین لحظه، بحران خاورمیانه، بسته شدن هرمز و کمبود عرضه نفت.

بایدن در سال ۲۰۲۲ پس از حمله روسیه به اوکراین ۱۸۰ میلیون بشکه از آن برداشت کرد. ترامپ در دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش بایدن را به خاطر همین کار مورد انتقاد شدید قرار داد. حالا ترامپ دارد با سرعتی بیشتر همان مخازن را تخلیه می‌کند؛ ۱۷۲ میلیون بشکه در ۱۲۰ روز، بزرگ‌ترین برداشت در تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی.

ده هفته متوالی، هر هفته حدود ۹ میلیون بشکه از ذخایر برداشته شده. مدیرعامل اکسون‌موبیل در یک کنفرانس سرمایه‌گذاری گفته: وقتی به آن سطح برسیم، قیمت‌ها یک‌باره بالا می‌زنند. مدیرعامل شورون هم هشدار داده: این وضع تا جولای یا آگوست دوام نمی‌آورد.

یعنی توافق با ایران نه فقط یک پیروزی دیپلماتیک، بلکه یک ضرورت اقتصادی بود. حتی پس از اجرای توافق، ذخایر همچنان کاهش خواهند یافت، چون عادی‌سازی جریان نفت از هرمز هفته‌ها تا ماه‌ها زمان می‌برد.

تقارن تاریخی اما چیز دیگری را هم نشان می‌دهد. چین امروز بزرگ‌ترین ذخیره راهبردی نفت جهان را دارد؛ حدود ۱.۴ میلیارد بشکه، بیش از چهار برابر آمریکا. در همان روزهایی که آمریکا داشت مخازنش را خالی می‌کرد، پکن آرام نشسته بود و از ذخایر انباشته خود استفاده می‌کرد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://petromadan.ir/?p=6737

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی