به گزارش پترو معدن؛ وزارت نفت عراق روز گذشته (پنجم تیر) اعلام کرد که اوپک اعمال دوباره سهمیه تولید عراق پیش از سالها جنگ و تحریم را بهتدریج آغاز کرده است. خبرگزاری دولتی عراق در بیانیهای به نقل از وزارت نفت این کشور اعلام کرد که بغداد خواهان بازنگری در سهمیههای تولید اوپک برای بازتاب بهتر شرایط کشورهای عضو، ازجمله شرایط اقتصادی و امنیتی عراق است.
در این بیانیه آمده است که علی فالح الزیدی، نخست وزیر عراق، درباره احتمال خروج این کشور از اوپک سخنی به میان نیاورده است. منابع آگاه روز پنجشنبه (چهارم تیر) اعلام کرده بودند که عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی و یکی از پنج عضو بنیانگذار این نهاد بینالمللی، در صورت افزایشنیافتن سهمیه تولید خود، خروج از این سازمان را بررسی میکند.
بخش زیادی از درآمدهای عراق از محل فروش نفت به دست میآید، اما صادرات این کشور از زمان آغاز جنگ آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ایران و اختلال تردد از تنگه هرمز، با کاهش روبهرو شده است.در همین حال، وزارت نفت عراق روز پنجشنبه اعلام کرد گزارشهای منتشرشده مبنی بر بررسی بغداد برای خروج از اوپک، موضع رسمی دولت این کشور نیست.
سهمیه عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده، هرچند تولید کنونی این کشور به دلیل اختلال تردد از تنگه هرمز بهطور قابل توجهی پایینتر از این رقم است.
چین در برنامه پنجساله بخش انرژی که در روز پنجشنبه منتشر شد، هدفگذاری کرده تا سال ۲۰۳۰ نیمی از برق خود را از منابع غیرفسیلی تأمین کند. این رقم نسبت به هدف ۴۲.۳ درصدی برای سال ۲۰۲۵ افزایش یافته است. انرژی بادی و خورشیدی: هدفگذاری شده تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی بادی و خورشیدی از ظرفیت نصبشده از حدود ۴۷ درصد در پایان ۲۰۲۵ به بیش از ۵۰ درصد برسد.
دادههای کشتیرانی شرکت مالی LSEG نشان میدهد که دو نفتکش بسیار بزرگ از نوع VLCC، در حال بارگیری نفت خام در این پایانه دیده شدهاند، در حالی که یک نفتکش دیگر در همان نزدیکی منتظر بوده است. هر کشتی VLCC قادر به بارگیری ۲ میلیون بشکه نفت است.
بر اساس گزارش ها، دادهها نشان میدهد که این شرکت بزرگ انرژی سعودی آخرین بار در هشتم مارس، محمولهای را از بندر راس تنوره به مقصد چین بارگیری کرد و پس از مسدود شدن تنگه هرمز در طول تجاوز آمریکایی صهیونی به ایران، مجبور شد تمام صادرات خود را به بندر ینبع در دریای سرخ تغییر مسیر دهد.
یک هفته پس از امضای تفاهمنامه میان ایران و آمریکا، صادرات نفت خام از خلیج فارس به حداقل ۷۵ درصد از سطح قبل از جنگ رسید که نشاندهنده یک بازگشت شکننده اما قابل توجه پس از یکی از بزرگترین اختلالات کشتیرانی در دهههای اخیر است.
از حدود ۱۳ میلیون بشکه در روز نفت خامی که در سه روز منتهی به چهارشنبه از منطقه خارج شد، بخش عمدهای از آن مربوط به محمولههای معوقهای بود که تولیدکنندگان منطقه شروع به تخلیه آنها کردهاند.
بر اساس این دادهها، دو فروند نفتکش بسیار بزرگ خام در حال بارگیری نفت در این پایانه مشاهده شدند و یک فروند نفتکش دیگر نیز در نزدیکی آن در انتظار بود. هر یک از این نفتکشهای بزرگ ظرفیت بارگیری 2 میلیون بشکه نفت را دارند. شرکت آرامکوی عربستان هنوز اظهارنظری در این مورد نکرده است.
دادهها نشان میدهند که این غول انرژی عربستان، آخرین بار در 8 مارس یک محموله نفتی را از بندر راس تنوره به مقصد چین بارگیری کرده بود. پس از آن، محاصره تنگه هرمز توسط ایران در جریان جنگ با آمریکا و رژیم صهیونیستی که مانع از ورود کشتیها به خلیج فارس شد، عربستان را مجبور کرد تا تمام صادرات خود را به بندر ینبع در دریای سرخ منتقل کند. تولیدکنندگان خاورمیانه پس از آنکه ایران و آمریکا یک توافق موقت برای توقف جنگ امضا کردند، در حال افزایش تولید و صادرات خود هستند.
انتهای پیام/














































