به گزارش پترو معدن؛ نیروگاه ۱۹.۲ مگاواتی CHP کردکوی که توسط شرکت کانسار خزر با سرمایهگذاری بخش خصوصی در حال اجراست، یکی از نمونههای موفق همکاری دولت و سرمایهگذاران در حوزه انرژی پایدار به شمار میرود که زمین این پروژه در هفته دولت سال جاری تحویل سرمایهگذار شد و طبق برنامه اولیه قرار بود تا هفته دولت سال آینده به بهرهبرداری برسد؛ اما پیشرفت چشمگیر عملیات اجرایی، امکان افتتاح پیش از موعد و تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۵ را فراهم کرده است.
این نیروگاه با هدف تأمین برق پایدار شهرک صنعتی کردکوی احداث شده و راهاندازی آن نگرانی صنایع منطقه از کمبود برق در سال آینده را به طور کامل برطرف خواهد کرد.
این تحول در حالی رخ میدهد که همزمان با سفر استانی رئیسجمهور دکتر مسعود پزشکیان به گلستان، ۲۵ طرح بزرگ ملی و استانی در حوزههای آب، برق، مسکن و راهسازی با اعتبار بالغ بر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری رسید.
در آن مراسم، معاون وزیر نیرو اعلام کرد که در حوزه برق، پست ۴۰۰ کیلوولت شهید چمران آزادشهر با سرمایهگذاری سه هزار و ۵۰۹ میلیارد تومان افتتاح شده که علاوه بر تأمین پایداری برق شرق استان، زمینه اتصال ۵۰۰ مگاواتی به شبکه برق ترکمنستان را فراهم میکند.
علیاکبر کردی همچنین به جهش ظرفیت نصبشده نیروگاههای تجدیدپذیر کشور از هزار و ۲۰۰ مگاوات در ابتدای دولت چهاردهم به چهار هزار و ۲۰۰ مگاوات اشاره کرد و آن را نقطه عطفی در تاریخ صنعت برق کشور دانست.
در شهرستان بندرگز نیز پروژه نیروگاه هفت مگاواتی توسط شرکت امید عمران گلستان در دست اجراست که طبق برنامه پیش از پیک مصرف برق سال آینده آماده بهرهبرداری خواهد شد و بخشی از نیاز انرژی صنایع غرب استان را پوشش خواهد داد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان با تأکید بر حمایت همهجانبه دولت از سرمایهگذاران بخش خصوصی، از شتاب بیسابقه اجرای این طرح خبر داد.
عبدالعلی کیانمهر این پروژهها را الگویی موفق برای توسعه متوازن صنعتی غرب گلستان برشمرد و افزود: بهرهبرداری زودهنگام این نیروگاهها نه تنها دغدغه تأمین انرژی صنایع را حل میکند، بلکه اعتماد سرمایهگذاران بخش خصوصی را افزایش داده و زمینهساز جذب سرمایههای بیشتر و ایجاد اشتغال مولد در منطقه خواهد شد.
وی با بیان اینکه استانداری با تمام توان در رفع موانع سرمایهگذاری فعال است، گفت: بخش خصوصی میتواند با اطمینان کامل و بدون دغدغه در استان فعالیت کند و این اقدامات نمادی از همکاری موفق دولت و بخش خصوصی در تأمین برق پایدار و حمایت از رشد صنعتی است.
غرب استان گلستان با برخورداری از شهرکهای صنعتی فعال کردکوی و بندرگز، یکی از قطبهای مهم تولیدی شمال کشور است و تأمین زیرساختهای انرژی پایدار، بهویژه از طریق مشارکت بخش خصوصی و در چارچوب سیاستهای دولت چهاردهم برای جهش تولید و انرژی پاک، از اولویتهای راهبردی استان به شمار میرود.
بهرهبرداری پیش از موعد نیروگاه ۱۹.۲ مگاواتی CHP کردکوی، گامی مهم در این مسیر است که نه تنها پایداری شبکه برق را تقویت میکند، بلکه زنجیره ارزش افزوده صنایع محلی را نیز ارتقا خواهد داد.
پروژه نیروگاه ۱۹.۲ مگاواتی کردکوی در شهرک صنعتی شهرستان کردکوی، با سرمایه گذاری هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی در زمینی به مساحت ۱۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع در حال ساخت است.
این نیروگاه به وسیله ۱۶ مولد گاز سوز ۱.۲ مگاواتی، سالیانه بالغ بر ۱۲۴,۴۱۶ مگاوات-ساعت انرژی الکتریکی تولید خواهد کرد که کمک شایانی به پایداری شبکه توزیع برق و کاهش خاموشی های واحدهای صنعتی منطقه خواهد بود.
از ویژگیهای متمایز کننده این نیروگاه می توان به واحد بازیابی حرارت اشاره کرد که این نیروگاه را قادر می سازد سالانه بیش از ۱۲۵ هزار مگاوات-ساعت انرژی حرارتی تلف شده مولدها را بازیابی کرده و به چرخه تولید انرژی باز گرداند و راندمان کلی سیستم را به بیش از ۵۵ درصد میرساند.
اصلاح تدریجی قیمت انرژی میتواند به سودآوری صنایع بورس کمک کند
جعفر قادری، نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تبعات قطع گاز و برق صنایع بر صادرات و بازار ارز تأکید کرد: مجلس بهدنبال راهکارهای پایدار از جمله توسعه سرمایهگذاری در حوزه گاز، استفاده از ابزارهای قانونی برای ذخیرهسازی و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای انرژی است و اصلاح تدریجی نظام قیمتگذاری را نیز بخشی از راهحل میداند.
جعفر قادری، در خصوص اثرات قطع گاز و برق صنایع بر تولید و صادرات، اعلام کرد: محدودیتهای انرژی برای صنایع ارزآور بورس، بهطور طبیعی به کاهش تولید، افت صادرات و در نهایت کاهش عرضه ارز در کشور منجر میشود و این موضوع میتواند بر متغیرهای کلان اقتصادی نیز اثرگذار باشد.
او با اشاره به برنامههای مجلس برای مدیریت این چالش افزود: یکی از محورهای مورد توجه، تسریع در واگذاری و توسعه میادین گازی و افزایش ظرفیت تولید است تا از مسیر افزایش عرضه، ناترازی موجود برطرف شود.
به گفته او، صرفاً با سیاستهای کنترلی و محدودسازی مصرف نمیتوان پاسخگوی نیاز کشور بود و باید به سمت تقویت زیرساختهای تولید و سرمایهگذاری حرکت کرد.
نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: بهدلیل حساسیتهای اجتماعی و سیاسی، امکان اعمال محدودیت گسترده برای مصرف خانگی وجود ندارد و در عمل فشار اصلی متوجه بخش تولید میشود. از این رو، استفاده از ابزارهای قانونی برای توسعه ذخیرهسازی گاز و ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا، از اولویتهای مهم بهشمار میرود.
قادری با اشاره به بحث اصلاح نظام قیمتگذاری انرژی گفت: تعدیل تدریجی قیمتها و فاصله گرفتن از سیاستهای دستوری میتواند به بهبود بهرهوری، کاهش مصرف بیرویه و افزایش سودآوری شرکتها، بهویژه صنایع بورس، منجر شود. البته بخشی از مشکلات نیز به فرسودگی تجهیزات و شدت بالای مصرف انرژی در برخی واحدها بازمیگردد که نیازمند نوسازی و سرمایهگذاری جدید است.
او تأکید کرد: مجموعه این اقدامات در کنار توسعه سرمایهگذاری و اصلاح سازوکارهای قیمتی میتواند به بهبود وضعیت صنایع، افزایش صادرات و تقویت بازار سرمایه منجر شود.
انتهای پیام/














































