به گزارش پترو معدن؛ دو منبع آگاه از تحولات اوپک پلاس در روز شنبه اعلام کردند این ائتلاف توافق کرده اهداف تولید نفت خود را در ماه ژوئن افزایش دهد، اما این افزایش تا زمانی که جنگ ایران و آمریکا همچنان عرضه نفت خلیج فارس را مختل کند، عمدتاً روی کاغذ باقی خواهد ماند.
به گفته این منابع، هفت کشور عضو اوپک پلاس توافق کردهاند هدف تولید نفت را در ماه ژوئن حدود 188000 بشکه در روز افزایش دهند. این سومین افزایش متوالی ماهانه است و نشان میدهد که این گروه علیرغم جنگ و خروج امارات متحده عربی از اوپک، به برنامههای خود ادامه میدهد. این اظهارات پیش از جلسه سیاستگذاری روز یکشنبه مطرح شد.
هفت عضوی که در روز یکشنبه جلسه خواهند داشت عبارتند از: عربستان، عراق، کویت، الجزایر، قزاقستان، روسیه و عمان. با خروج امارات، اوپک پلاس هماکنون شامل 21 عضو از جمله ایران است، اما در سالهای اخیر تنها همین هفت کشور بهعلاوه امارات در تصمیمگیریهای ماهانه تولید مشارکت داشتهاند.
جنگ ایران که از 28 فوریه آغاز شد و بستهشدن تنگه هرمز، صادرات اعضای اوپک پلاس شامل عربستان، عراق و کویت و همچنین امارات را محدود کرده است. پیش از این درگیری، این تولیدکنندگان تنها کشورهای گروه بودند که توانایی افزایش تولید را داشتند.
مدیران اجرایی صنعت نفت در خلیج فارس و معاملهگران جهانی نفت اعلام کردهاند که افزایش تولید اعلامشده تا زمانی که کشتیرانی از طریق تنگه هرمز از سر گرفته نشود، عمدتاً نمادین خواهد ماند. حتی پس از بازگشایی این تنگه، چندین هفته یا حتی چند ماه، طول خواهد کشید تا جریانهای نفتی به حالت عادی بازگردند.
این اختلالات در هفته جاری قیمت نفت را به بالاترین سطح در چهار سال اخیر و بالای 125 دلار در هر بشکه رسانده و تحلیلگران پیشبینی میکنند که در یک تا دو ماه آینده کمبودهای گستردهای در سوخت جت رخ دهد و تورم جهانی افزایش یابد.
به گفته منابع خبری که به دلیل ممنوعیت صحبت با رسانهها خواستند نامشان فاش نشود، افزایش تولید روز یکشنبه مشابه افزایش ماه گذشته به میزان 206000 بشکه در روز خواهد بود، منهای سهم امارات که در اول ماه مه از گروه خارج شد.
منابع خبری پیشتر گفته بودند که این تصمیم نشان میدهد اوپک پلاس رویکرد «کسبوکار بهروال عادی» را در پیش گرفته و مایل است که پس از پایان جنگ، عرضه نفت را افزایش دهد.
سازمان اوپک ماه گذشته در گزارشی اعلام کرد تولید نفت خام تمام اعضای اوپک پلاس در ماه مارس بهطور میانگین 35.06 میلیون بشکه در روز بوده که 7.70 میلیون بشکه در روز کمتر از ماه فوریه است. عراق و عربستان به دلیل محدودیت در صادرات، بیشترین کاهش تولید را ثبت کردهاند. در خارج از خلیج فارس، روسیه نیز پس از آسیبدیدن زیرساختهایش در اثر حملات پهپادی اوکراین، تولید خود را کاهش داده است.
بررسی آمار رسانههای عبری زبان و سازمانهای داده محور انرژی جهان نشان میدهد که قیمت بنزین در سرزمینهای اشغالی به بالاترین رقم از تابستان 2022 تاکنون رسیده است.
رشد کمسابقه قیمت بنزین در سرزمینهای اشغالی، از آثار جنگ تجاوزکارانه رژیم منحوس صهیونیستی و امریکا علیه ایران است؛ چرا که اسرائیل واردکننده نفتخام برای پالایش آن در دو پالایشگاه اشدود و حیفا بوده و رشد قیمت جهانی نفت ناشی از محدودیتها و تنشهای ژئوپلیتیکی تنگه هرمز، یکی از عوامل اصلی افزایش کمسابقه قیمت بنزین در اسرئیل است.
از سوی دیگر، صدماتی که موشکهای ایرانی به بخشی از ظرفیت پالایشگاه حیفا وارد کرده اند، با کاهش عرضه بنزین در سرزمینهای اشغالی، دلیل دیگری بر افزایش کمسابقه قیمت این فرآورده استراتژیک نفتی در اسرائیل است. قیمت هر لیتر بنزین در اسرائیل به 2.8 دلار در هر لیتر رسیده که این جهش قیمتی، به یک چالش اقتصادی برای صهیونیستها تبدیل شده است.

وزارت انرژی اسرائیل این افزایش را به جهش نزدیک به 50 درصدی قیمت بنزین در منطقه مدیترانه نسبت داده و عوامل اصلی آنرا افزایش قیمت جهانی نفت (به دلیل تنشهای ژئوپلیتیک و اختلال احتمالی در مسیرهای تأمین)، تغییرات نرخ شیکل به دلار و فشارهای تورمی ناشی از جنگ اخیر اعلام کرده است.رسانههای عبری از نگرانی ساکنان سرزمینهای اشغالی برای به روزرسانی و رشد بیشاز پیش قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین در ماه آینده خبر دادهاند.
انتهای پیام/














































