به گزارش پترو معدن؛ با وجود کاهش تنشها در منطقه خلیج فارس و آغاز روند بازگشایی تنگه هرمز، تحلیلگران اقتصادی معتقدند پیامدهای ناشی از اختلال در جریان تجارت انرژی و حملونقل دریایی همچنان برای ماههای آینده بر اقتصاد جهانی اثرگذار خواهد بود. تنگه هرمز که یکی از مهمترین گذرگاههای انرژی جهان به شمار میرود، در ماههای اخیر تحت تأثیر درگیریهای نظامی و تنشهای ژئوپلیتیکی با محدودیتهای جدی در تردد کشتیها مواجه شد.
این وضعیت موجب افزایش قیمت نفت، رشد هزینههای حملونقل و تشدید نگرانیها درباره امنیت عرضه انرژی در بازارهای جهانی شد. اگرچه با اعلام توافق برای ازسرگیری تردد عادی کشتیها، قیمت نفت بخشی از رشد اخیر خود را تعدیل کرده است، اما کارشناسان اقتصادی هشدار میدهند که آثار تورمی ناشی از این بحران بهسرعت از بین نخواهد رفت.
به گفته اقتصاددانان، انتقال افزایش هزینه انرژی به بخشهای مختلف اقتصاد از جمله صنایع تولیدی، حملونقل، کشاورزی و مواد غذایی معمولاً با چند ماه تأخیر رخ میدهد و همین موضوع میتواند فشارهای تورمی را برای مدت طولانیتری حفظ کند. همزمان، مؤسسات تحقیقاتی بینالمللی معتقدند افزایش هزینههای انرژی و اختلال در زنجیرههای تأمین جهانی، چشمانداز رشد اقتصادی بسیاری از کشورها را تضعیف کرده است.
در شرایطی که اقتصاد جهانی پیش از این نیز با چالشهایی مانند رشد ضعیف سرمایهگذاری، نااطمینانیهای ژئوپلیتیکی و فشارهای تورمی مواجه بود، بحران تنگه هرمز ریسکهای جدیدی را به اقتصاد بینالملل تحمیل کرد. بازارهای انرژی نیز همچنان با احتیاط تحولات منطقه را دنبال میکنند. هرچند بازگشت صادرات نفت و گاز از کشورهای حاشیه خلیج فارس میتواند به ثبات بیشتر بازار کمک کند، اما کارشناسان معتقدند بازگشت کامل شرایط به وضعیت عادی زمانبر خواهد بود.
علاوه بر این، ازدحام کشتیها و تأخیرهای لجستیکی ایجادشده در ماههای گذشته ممکن است روند عادیسازی تجارت دریایی را با کندی مواجه کند. در همین حال، بانکهای مرکزی بزرگ جهان نیز با چالش پیچیدهای روبهرو هستند. از یک سو کاهش سرعت رشد اقتصادی نیازمند حمایت از فعالیتهای اقتصادی است و از سوی دیگر، تداوم فشارهای تورمی میتواند سیاستگذاران پولی را به حفظ نرخهای بهره در سطوح بالا یا حتی اتخاذ سیاستهای انقباضی بیشتر سوق دهد.
کارشناسان بر این باورند که اگرچه خطر اختلال گسترده در عرضه انرژی تا حد زیادی کاهش یافته است، اما پیامدهای اقتصادی بحران اخیر بهویژه در حوزه تورم، هزینههای تولید و تجارت جهانی همچنان در ماههای آینده قابل مشاهده خواهد بود.
ایران پس از حدود ۶ هفته توقف، بارگیری نفت خام از پایانه صادراتی جزیره خارک را بلافاصله پس از برداشته شدن محاصره دریایی آمریکا از سر گرفته و در حال حاضر سه سوپرتانکر (هر کدام با ظرفیت حدود ۲ میلیون بشکه) در این جزیره پهلو گرفتهاند.صادرات نفت ایران قبل از محاصره آمریکا روزانه حدود ۲.۱ میلیون بشکه بود و در دوره محاصره با کاهش ۹۰ درصدی به ۲۶۰ هزار بشکه در روز سقوط کرد.
طبق آمارهای بینالمللی بین ۶۰ تا ۸۰ درصد نفت اسرائیل از طریق خطوط لولهای که از کشور آذربایجان عبور میکند تامین میشود. بیش از پنجاه درصد نفت اسرائیل از طریق چاههای آذربایجان و بیش از بیست درصد آن از طریق چاههای قزاقستان تامین میشود و خط لوله همه آنها از کشور آذربایجان عبور میکند.
نفت قزاقستان از طریق خطوط لولهای به آذربایجان و آذربایجان نفت خود و قزاقستان را از طریق خط لوله به ترکیه و ترکیه از طریق دریایی نفت را به رژیم صهیونیستی منتقل میکند.
انتهای پیام/














































